Dla lekarzy, farmaceutów oraz innych świadczeniodawców.
Elektroniczny system monitorowania programów lekowych (SMPT) to system tworzony i aktualizowany przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie art. 188c ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, umożliwiający gromadzenie i przetwarzanie danych na temat leczenia pacjentów prowadzonego w ramach programów lekowych.
Elektroniczny system monitorowania programów lekowych umożliwia przetwarzanie danych w zakresie:
Warunkiem rozliczenia kosztów leku stosowanego w ramach programu lekowego oraz kosztów związanych z nim świadczeń opieki zdrowotnej jest prawidłowe i terminowe przekazanie danych do systemu SMPT.
W przypadku, gdy zostanie utworzony nowy program lekowy lub istniejący program lekowy ulegnie zmianie:
Aby założyć konto dostępowe w systemie SMPT należy wypełnić formularz rejestracyjny
Wygenerowany formularz należy przesłać:
Oryginał wniosku należy przekazać do Mazowieckiego OW NFZ:
Powiadomienie o utworzeniu konta dostępowego SMPT zostanie przekazane pocztą elektroniczną na adres email podany w formularzu rejestracyjnym.
Pierwsze konto utworzone u danego świadczeniodawcy posiada uprawnienia administratora wewnętrznego.
Osoba korzystająca z konta administratora wewnętrznego w module ADMIN posiada uprawnienia, aby
kolejne konta dla użytkowników w ramach określonej placówki.
Dostęp do systemu można odzyskać korzystając z następujących metod:
Aby skorzystać z tej metody należy w oknie logowania do systemu wybrać - Zapomniałem/-am hasła.
Hasło tymczasowe można otrzymać na adres email podany przy rejestracji użytkownika, jeżeli w systemie zostało określone „pytanie kontrolne i odpowiedź”.
Jak ustawić pytanie kontrole i odpowiedź?
Aby otrzymać hasło tymczasowe na adres email przypisany do konta użytkownika należy określić „pytanie kontrolne i odpowiedź” w trzech krokach:
Aby skorzystać z tej metody należy w oknie logowania do systemu wybrać: Wniosek o założenie użytkownika / zmianę hasła / rozszerzenie uprawnień.
Następnie należy wypełnić formularz rejestracyjny wybierając jako rodzaj wniosku – "zmiana hasła".
W składanym wniosku należy wykorzystać adres mail podany przy zakładaniu konta.
Na ten adres mail wysyłana jest jedynie informacja o rozpatrzeniu wniosku.
Hasło tymczasowe będzie dostępne podczas generowania wniosku.
Wygenerowany wniosek należy przesłać faksem na numer 22 582 81 21 lub email .
Z metod 1 i 2 należy skorzystać jeśli konto zostanie zablokowane po 3 nieudanych próbach logowania.
Jeżeli w państwa placówce istnieje administrator wewnętrzny to taka osoba posiada możliwość zarządzania kontami w ramach świadczeniodawcy (m.in. zmiany hasła, odblokowania konta).
W przypadku problemów merytorycznych związanych z systemem SMPT zgłoszenia należy kierować do Departamentu Gospodarki Lekami Centrali NFZ na adres email:
Problemy, które mogą być rozwiązane wyłącznie przez Departament Gospodarki Lekami Centrali NFZ to m.in.:
Wszelkie zgłoszenia powinny zawierać następujące informacje:
Przed przesłaniem zgłoszenia należy sprawdzić, czy problem nie może być rozwiązany po stronie świadczeniodawcy.
W tym celu należy się zapoznać z instrukcją użytkowania danego modułu dostępną w zakładce POMOC. Zakładka POMOC jest aktualna i opisuje zasady funkcjonowania danego modułu.
Nie należy podawać danych osobowych pacjentów w tym numerów PESEL.
Informacji dotyczących zgłoszonych konsultacji [KAKKONS-...] udzielają pracownicy pomocy technicznej firmy Asseco pod numerami 32 604 46 59 oraz 32 604 46 69. W przypadku konieczności uzyskania informacji na temat zgłoszonych konsultacji każdorazowo należy przygotować:
Jak wykonać przeniesienie pacjenta z ośrodka X do ośrodka Y?
Należy postępować zgodnie z instrukcją
Jeżeli problem nadal nie został rozwiązany należy skontaktować się z oddziałem wojewódzkim NFZ.
Jak odzyskać dostęp do systemu jeśli pracownik, który posiadał dostęp już nie pracuje?
Konto założone dla pracownika, który już nie pracuje należy zablokować.
Konta są imienne i nie można zmieniać ich przynależności, ale można założyć nowe i nadać nowe uprawnienia.
W celu zablokowania konta należy przesłać pismo z prośbą o blokadę podając:
Pismo należy przesłać na adres: lub na numer faksu: 22 582 81 21.
Po otrzymaniu informacji zwrotnej o zablokowaniu konta od pracownika oddziału wojewódzkiego, należy założyć nowe konto dostępowe w systemie SMPT korzystając z informacji w punkcie „Dostęp do systemu”. Jeżeli było to jedyne konto z uprawnieniami ADMIN u danego świadczeniodawcy nowe konto automatycznie otrzyma uprawnienia do modułu ADMIN.
Po zalogowaniu do systemu pierwszy raz, nie ma żadnych widocznych opcji, co zrobić?
Brak opcji związany jest z brakiem nadania uprawnień.
Uprawnienia należy nadać w module ADMIN korzystając z instrukcji Przynależność użytkownika do grup
Po nadaniu stosownych uprawnień należy ponownie zalogować się do systemu.
Gdzie znajdują się informację dotyczące zmian w systemie?
Informacje dotyczące ostatnich zmian w systemie SMPT dostępne są w części "Wiadomości" widocznej po zalogowaniu.
Informacje dotyczące funkcjonowania każdego z modułów SMPT dostępne są w zakładce POMOC.
Po nadaniu nowego hasła przez administratora wewnętrznego, wpisuję dobre hasło i nadal nie mogę zalogować się. System wyświetla komunikat „Brak dostępu”. Jak rozwiązać problem?
Administrator wewnętrzny, podczas nadawania nowego hasła dla użytkownika zgłaszającego problem z zalogowaniem się, powinien również zmienić wartość w polu „Liczba błędnie wprowadzonych haseł”.
Zmiana na '0' umożliwi odblokowanie profilu.
Więcej informacji na temat edycji konta użytkownika można znaleźć w Instrukcji modułu ADMIN.
Kontakt w sprawach logowania SMPT
Kontakt w sprawach obsługi programów lekowych